Sterillium Handdesinfectie alcohol

Sterillium Handdesinfectie alcohol
Geneesmiddel RVG 20663 UAD

Inwrijfbaar desinfectiemiddel voor handen en huid.

Hygiënische en pre-operatieve desinfectie van de handen.
Huiddesinfectie vóór injecties en puncties.

Sterillium is niet geschikt voor het desinfecteren van slijmvliezen en mag niet gebruikt worden in de onmiddellijke nabijheid van de ogen of open wonden.
Overgevoeligheid (allergie) voor de werkzame stoffen of voor een van de hulpstoffen. Dit geneesmiddel bevat geurstoffen met benzylalcohol, citraal, citronellol, coumarine, eugenol, farnesol, geraniol, hydroxycitronellal, limoneen en linalool.

Extra voorzichtig bij:
Sterillium mag niet worden gebruikt bij pasgeborenen en te vroeg geboren kinderen.
Contact met de ogen moet worden vermeden.
Als de oplossing in contact komt met de ogen, spoel ze dan met geopende oogleden gedurende
enkele minuten onder stromend water.
Het overgieten van Sterillium van de ene verpakking naar de andere moet worden vermeden om verontreiniging te voorkomen. Als overgieten onvermijdelijk is, moet dit onder aseptische omstandigheden gebeuren (bv. gebruik van steriele verpakkingen onder laminaire stroming).
Gebruik geen elektrische apparatuur totdat het preparaat is opgedroogd.
Vermijd contact met open vuur.
Niet gebruiken in de nabijheid van ontstekingsbronnen. Vlampunt 23 °C, ontvlambaar.
Bij juist gebruik van het product zijn brand en explosie onwaarschijnlijk.
Bij het morsen van het desinfectiemiddel moeten de volgende maatregelen worden genomen: Ruim de oplossing onmiddellijk op, verdun met veel water, ventileer de ruimte en verwijder gemakkelijk ontvlambare bronnen. Niet roken.
In geval van brand blussen met water, een brandblusser, schuim of CO2.
Geneesmiddelen buiten het zicht en bereik van kinderen houden.

Inname met een ander geneesmiddel:
Er is geen onderzoek naar interacties uitgevoerd.

Inname in combinatie met voedsel en drank:
Er is geen onderzoek naar interacties uitgevoerd.

Gebruik bij zwangerschap en borstvoeding
Sterillium kan tijdens de zwangerschap en borstvoeding worden gebruikt.

Sterillium wordt onverdund toegepast.

Aanwijzingen voor het gebruik
Voor hygiënische handdesinfectie: minstens 3 ml Sterillium moet gedurende 30 seconden op
de droge handen worden gewreven zonder die af te spoelen.
Voor chirurgische handdesinfectie: Sterillium moet op droge handen en onderarmen worden
aangebracht totdat ze er volledig mee zijn bedekt. Zoveel porties als nodig om ze ten minste
1,5 minuut nat te houden, moeten worden ingewreven zonder af te spoelen.
Desinfectie van huid: Sterillium moet voorafgaand aan injecties en puncties gedurende 15 seconden op de droge huid worden ingewreven. Houd voor puncties in gewrichten, lichaamsholten en holle organen en voor chirurgische ingrepen 1 minuut nat. Huid met veel talgklieren moet 10 minuten vochtig worden gehouden.
Werkingsmechanisme

Bij micro-organismen wijzigt Sterillium de permeabiliteit van het cytoplasmamembraan, werkt
het door eiwitcoagulatie, en inactiveert het enzymen.

Microbiologische werkzaamheid
In-vitro- en in-vivo-onderzoeken hebben aangetoond dat STERILLIUM werkzaam is tegen een reeks veel voorkomende bacteriën, schimmelpathogenen en een beperkt spectrum virucidale activiteit vertoont tegen omhulde virussen (incl. HIV, HBV, HCV) en niet-omhulde virussen (Adeno-, Noro- en Rotavirus). STERILLIUM vermindert de transiënte huidflora met meer dan 99,99% binnen 30 seconden voor hygiënische desinfectie en is ook actief tegen de residente huidflora binnen 1,5 minuten in geval van chirurgische desinfectie.

Afvoer

Mogelijke bijwerkingen
Lichte droogheid of irritatie van de huid komt soms voor. In een dergelijk geval is het raadzaam de algehele huidverzorging te intensiveren. De frequentie van allergische reacties is zeldzaam.
Benzylalcohol, citraal, citronellol, coumarine, eugenol, farnesol, geraniol, hydroxycitronellal, limoneen en linalool kunnen allergische reacties veroorzaken.

Melding van vermoedelijke bijwerkingen:
Krijgt u last van bijwerkingen, neem dan contact op met uw arts of apotheker. Dit geldt ook voor mogelijke bijwerkingen die niet in deze bijsluiter staan . U kunt bijwerkingen ook rechtstreeks melden via Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb, Website: www.lareb.nl.
Door bijwerkingen te melden, kunt u ons helpen meer informatie te verkrijgen over de veiligheid van dit geneesmiddel.

Bewaaradvies
Let op de uiterste houdbaarheidsdatum op het etiket.

Gebruik dit desinfectiemiddel niet meer na de uiterste houdbaarheidsdatum.
Na opening van de fles is de oplossing een jaar houdbaar.
De verpakking zorgvuldig gesloten houden. Niet bewaren in de nabijheid van verwarmingselementen of blootstellen aan direct zonlicht. Niet bewaren boven 40 °C.

Afvoer
Al het ongebruikte product of afvalmateriaal dient te worden vernietigd overeenkomstig lokale voorschriften. Geneesmiddelen mogen niet door de gootsteen of de WC worden gespoeld.

Werkzame stof:
Propaan-2-ol 45,0 g
Propaan-1-ol 30,0 g
Mecetroniumethylsulfaat 0,2 g

Hulpstoffen:
Glycerol 85%, Tetradecaan-1-ol, Parfum, Kleurstof (E131), Gezuiverd water.

Overige informatie
Als het per ongeluk wordt ingeslikt, zijn de belangrijkste vergiftigingsverschijnselen vergelijkbaar met die van een intoxicatie met ethanol. Gevaar van ademhalingsverlamming.
Vanaf 3-4‰ en hoger: secundaire eliminatie van het gif door middel van hemodialyse

Verantwoordelijk voor het in de handel brengen:
BODE Chemie GmbH
Melanchthonstrasse 27